Alkoiko eilen lama?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Monsieur Manala kirjoitti:Voi LOL. Mikä kyky tehdä kaikesta henkilökohtaista. Ihan hienoa että _sinulle_on_ihan_sama_. Tässä ei nyt kuitenkaan ymmärtääkseni ollut kyse siitä mitä spede ajattelee toisten ajatteluista, vaan mitä itse asiasta ajatellaan.
...
Came here for school, graduated to the high life
Monsieur Manala

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

exPertti kirjoitti: ...
!!!

Hei, täähän on kivaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exPertti kirjoitti:Olen joitakin aikoja sitten aloittanut puolittais-vakavamielisen lamantorjunnan ostamalla kotimaista.
Juu, Olvia on tullut myös kannatettua ja kotimaisia makeisvalmistajia. Kiitokset Pandalle Pepe XXL:stä. Klassikon ainesta. :)

Se Porsche on tosiaan ostamatta. Viittaan tuohon edellisessä mainitsemaani typerään juttuun, jossa olevinansa piti joko ostaa kotimaista tai olla kokonaan ostamatta. Ajatushan oli lähtökohtaisesti hölmö.

Ei kai kukaan ole niin masokisti, että jättää elämänsä elämättä jos ei saa ostettua tarpeellista tavaraa kun kotimaista ei ole tarjolla.

Muuta huomattavaa on, että olen muuttanut kulutustottumuksiani niin, että koetan ostaa EU-alueella tuotettua jos vaihtoehtona on Kiina tai vastaava. Kuitenkin koen sen hieman samankaltaisemmaksi kauppakumppaniksi kuin kommunistisen totalitarismin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.alaruokilamaa.fi/

Mitä tuumitte muuten tuosta? Minusta tuo aloitussivu on kuin se olisi joku vitsi/sissimarkkinointia. :)

"Hätiköityä ja turhaa säästämistä vastaan"

Ok, asiassa on pointti, mutta tämä lama on kyllä tuotu kasvamalla epäterveesti siitä asti kun korot lyötiin olemattomiin. Oliko idea parantaa se velkaantumalla lisää? Kuolema korjaa velat?
Came here for school, graduated to the high life
Duck

Viesti Kirjoittaja Duck »

Itselleni lamasta ei ole ollut mitään haittaa, päin vastoin. Bensan hinta on laskenut, asuntolainan kuukausierä pienentynyt ja punnan ja dollarin kurssit matalalla joten tilaustavara on halvempaa.

Lama ei ole vaikuttanut kulutustottumuksiini about yhtään, saman verran olen hankkinut tai ollut hankkimatta kuin ennenkin (ts vaikka tilaustavara on halvempaa, en ole tilannut eli lähettänyt rahojani pois maasta sen enempää kuin normaalisti).
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Duck kirjoitti:Itselleni lamasta ei ole ollut mitään haittaa, päin vastoin. Bensan hinta on laskenut, asuntolainan kuukausierä pienentynyt ja punnan ja dollarin kurssit matalalla joten tilaustavara on halvempaa.

Lama ei ole vaikuttanut kulutustottumuksiini about yhtään, saman verran olen hankkinut tai ollut hankkimatta kuin ennenkin (ts vaikka tilaustavara on halvempaa, en ole tilannut eli lähettänyt rahojani pois maasta sen enempää kuin normaalisti).
Niin kauan kun on tämä aikuisten päivähoitopaikka niin lamasta on pelkkää hyötyä ihmisille. Asia voi muuttua jos tulee "pink slip".
Came here for school, graduated to the high life
Duck

Viesti Kirjoittaja Duck »

exPertti kirjoitti:Niin kauan kun on tämä aikuisten päivähoitopaikka niin lamasta on pelkkää hyötyä ihmisille. Asia voi muuttua jos tulee "pink slip".
Edustankin tämän ilmiön aivan toista ääripäätä. Toisessa ääripäässä ovat ne joilta menee työpaikka, jonka myötä vaimo jättää ja vie kämpän ja auton, jne. Varmasti laman vaikutukset kuitenkin lopulta heijastuvat meihin päiväkotilaisiinkin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Viimeinkin erottamiset aloitetaan oikeasta päästä? Pitäisi varmaan päästä viimein johtoon käsiksi, koska johdossa on usein vikaa.
Viimeksi muokannut Niba, 17.01.2009 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Niba kirjoitti:Viimeinkin erottamiset aloitetaan oikeasta päästä? Pitäisi varmaan päästä viimein johtoon käsiksi, koska johdossa on uein vikaa.
Nojaa, omalla työmaalla on osastoja jotka ilman osastopäällikköään (lue: pikkupomoaan) olisi aika pahasti hukassa. Eli ei se aina ole oikea pää potkia se pikkupomo vaikka se välillä vittumainen onkin. (Joojoo, olen itse sellainen, mut oikeesti. Tämä on työelämää puun ja kuoren välissä)
Omalla kohdallani olen ehkä kouluttanut omaa "varahenkilöäni" ehkä liiankin hyvin, sillä en jaksa uskoa että oma osastoni sortuisi kaaokseen vain minun lähdettyä.
Noh, viikon päästä tietää mitä yt:t tuo tullessaan. Ja vaikka puheiden perusteella meiltä ei oltaisi vähentämässä porukkaa, tuuppaa työnantajalla olla suu ja käsi eri henkilöitä, eli aina ei tehdä kuten puhutaan. :?
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mojo kirjoitti:
Niba kirjoitti:Viimeinkin erottamiset aloitetaan oikeasta päästä? Pitäisi varmaan päästä viimein johtoon käsiksi, koska johdossa on uein vikaa.
Nojaa, omalla työmaalla on osastoja jotka ilman osastopäällikköään (lue: pikkupomoaan) olisi aika pahasti hukassa. Eli ei se aina ole oikea pää potkia se pikkupomo vaikka se välillä vittumainen onkin. (Joojoo, olen itse sellainen, mut oikeesti. Tämä on työelämää puun ja kuoren välissä)
Omalla kohdallani olen ehkä kouluttanut omaa "varahenkilöäni" ehkä liiankin hyvin, sillä en jaksa uskoa että oma osastoni sortuisi kaaokseen vain minun lähdettyä.
Noh, viikon päästä tietää mitä yt:t tuo tullessaan. Ja vaikka puheiden perusteella meiltä ei oltaisi vähentämässä porukkaa, tuuppaa työnantajalla olla suu ja käsi eri henkilöitä, eli aina ei tehdä kuten puhutaan. :?
Esimiesasemassa ei ole muuten mitään järkeä kuin pikkuisen suurempi palkka. Useat esimiehet ovat paskapäitä joilla ei ole esimiestaitoja. sinä et varmaan ole mutta jotkut eivät saavutettujen etujen vastineeksi kykene kantamaan vastuuta. Valtiolla ainakin menetetty esimiesasema ei tarkoita palkanlaskua vaan kaikki jatkuu kuin enenkin. Koska minua ei minkäänlaisen vastuun kantaminen kiinnosta, ainoastaan itseni hallinnointi, jätän esimieshommat "kyvykkäämmille" mieluusti. Koska asenteeni on tosi penceä niin jotkut töissäkin aukovat minulle päätään ymmärtämättä koston tulevan tilanteen salliessa, saatan mielelläni vaikka työkavereitä kuseen jos he sen itse ansaitsevat. Tästäkään syystä en sovi esimieheksi sillä olisin tosi "Lammio". En ole mennyt töihin hakemaan kavereita vaan tekemään töitä. Se tästä itsetutkiskelusta. Onneksi olen töissä itseohjautuvien ihmisten kanssa niin eipä ole väliksi. Sen sijaan tyhmiä ihmisiä autan mielläni, koska voin siten päteä ja oikeastikin heille kertoa kuinka tyhmiä he oikeastaan ovat vaikka eivät sitä ymmärtäisikään.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Taantuma taittuu kesällä

Virkistävää lukea tällaistakin vaihteeksi.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

exPertti kirjoitti:Virkistävää lukea tällaistakin vaihteeksi.
Juuh, ei se ihan lasileuka olekaan.

Tuossa tuumailin että edelleen pk-seudulla on kovat paineet asuntotuotannolle ja suunniteltuja kohteitakin on pilvin pimein + joka tarjouspyyntöön tulee 5-10 eri tarjousta = väistämättä rakennusalalla alakaapi kohta puoleen taas hullut vuodet.

Koska gryndeihin panostavat isommat nakkikipsat tarjoavat nyt kiukulla kilpailu-urakoita ja varmaankin -20% tarjouksilla saavat "pesät täyteen" ennemmin kun myöhemmin. Loppuviimein ne, ketkä tekevät järkeviä tarjouksia eivät saa niin kovin kipeästi nilkoille kun rakennustuotteiden hinnat lähtevät nousuun.

Työkustannuksistahan tuo -20% otetaan, joten normaalisti käytössä oleva pelivara (kiristäminen, kusettaminen @aliurakoitsijat) on jo syöty. Marginaalin puute teetättää siis jumalatonta riskiä, joihin ei paljon muilla ole varaa kun top vitosella.
Kirjoitan tätä alasti
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Mites ND:n sijoitukset jaksaa? MehuMatti se esitti eilen (vai oliko la) kovan vedon, että osakkeiden omistajien pitäisi nyt kokonaan luopua osingoista. Mahtaako niin käydä? Kuitenkin joillekin tahoille tämä tarkoittaa sadoista tuhansista tai miljoonista luopumista.
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

Leevi kirjoitti:MehuMatti se esitti eilen (vai oliko la) kovan vedon, että osakkeiden omistajien pitäisi nyt kokonaan luopua osingoista. Mahtaako niin käydä?
MehuMatti on kyllä kovasti puhellut pehmoisia viime aikoina.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
Leevi kirjoitti:MehuMatti se esitti eilen (vai oliko la) kovan vedon, että osakkeiden omistajien pitäisi nyt kokonaan luopua osingoista. Mahtaako niin käydä?
MehuMatti on kyllä kovasti puhellut pehmoisia viime aikoina.
Sijoittajan näkökulmasta ei ole merkitystä, maksetaanko osingot ulos vai ei.

JOs firmalla on 1 euro rahaa osinkoihin ja se jakaa sen ulos, niin osakkeen hinta putoaa eurolla.

Päivän tilanne:

Koko salkku yhteensä (EUR) 113 381,00 -17 011,56 -13,05 %
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:Sijoittajan näkökulmasta ei ole merkitystä, maksetaanko osingot ulos vai ei.

JOs firmalla on 1 euro rahaa osinkoihin ja se jakaa sen ulos, niin osakkeen hinta putoaa eurolla.
Jos yhtiöllä ei ole tarpeeksi tuottavia investointisuunnitelmia, on osake arvokkaampi maksaessaan osinkoja kuin jos se laittaisi rahat huonosti tuottaviin investointeihin.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Sijoittajan näkökulmasta ei ole merkitystä, maksetaanko osingot ulos vai ei.

JOs firmalla on 1 euro rahaa osinkoihin ja se jakaa sen ulos, niin osakkeen hinta putoaa eurolla.
Jos yhtiöllä ei ole tarpeeksi tuottavia investointisuunnitelmia, on osake arvokkaampi maksaessaan osinkoja kuin jos se laittaisi rahat huonosti tuottaviin investointeihin.
No näinhän se on. Mutta yleisesti ajatellen aina ei huomata, että sama raha se on, oli se sitten firman kassassa (jolloin se nostaa osakkeen arvoa) tai sijoittajan taskussa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 15901
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Niba »

Viimein päästiin vauhtiin! Hyvä tästä tulee, pian pyyhimme toistemme perseita työksemme? Eikun sori näin päästää irti kaikenlaisesta ylituotannosta, paitsi asuntojen, eikä sekään oikeasti ole ylituotantoa, koska olemme jo vuosia rakentaneet liian vähän asuntoja?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tuodaan vähän iloakin tähän ketjuun:

Tähtisalkunhoitajan mieletön sijoitus

Eliterahastoa miljoonalla, hankintahinta 45,41 e/kpl

Nykyarvo 37,72e.

Kello tikittää, jokohan pankista on soitettu?
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vitut tuo Deryng mikään tähtisalkunhoitaja koskaan on ollut. Voitti kerran salkkuvertailun ja jokainen täysjärkinen ymmärtää, että salkkuvertailun voittaa aina suurimman riskin ottanut salkunhoitaja. Nyt sitten iski Petrille niskaan se riskin varjopuoli, eli suurien voittojen sijaan tulikin suuria tappioita.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

sivustahuutaja kirjoitti:Vitut tuo Deryng mikään tähtisalkunhoitaja koskaan on ollut.
Mukailin vain jutun otsikkoa. Oli tarkoitettu kevennykseksi synkkääkin synkempään ketjuun.
Came here for school, graduated to the high life
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Mukailin vain jutun otsikkoa. Oli tarkoitettu kevennykseksi synkkääkin synkempään ketjuun.
Synkkää tässä on se, että Deryng tosiaan voitti sen salkkukisan hazardisalkullaan.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Kukaan ei tunnu olevan turvassa

Meneeköhän tämä näin, että Kiinan hallitus joutuu jatkamaan roskabondien ostamista jenkeiltä ettei tule vallankumous? Meinaan, että 40 miljoonaa on kärpäsen kusi, mutta eikös siellä vielä virallisen liturgian mukaan mene hyvin? Entä jos kaikki pysähtyy sielläkin?
Came here for school, graduated to the high life
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pitäkää kiinni hatustanne

Aikamoista vapaapudotusta kyllä mennään.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Isi sano, et jos oikeen hyvin käy ni EU menee konkurssiin. Sit Euroopasta tulee taas jotain merkittävää, ku keskusjohto ei enää määrää kaikkee, mut valuutta on yhteinen ja rajat veks, ja kaikki saa keskittyy siihen mitä ne osaa parhaiten. Sitä odotellessa, niinku. Lamaa, joka hajottaa valtiorakenteet...
Vastaa Viestiin