Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Monsieur Manala kirjoitti: En ollut kieltämässä keneltäkään metsästämistä, ainoastaan ihmettelemässä sitä että miten vähäarvoisia ne koirat oikein omistajilleen on, kun niitä viedään susien ruoaksi kerta toisensa jälkeen ilman että olisi mitään järkiperäistä loogista syytä kuvitella että lopputulos olisi tällä kertaa jotenkin eri..
Ymmärsin kyllä, mutta ymmärsitköhän sinä? Tämä skenaariosihan tarkoittaisi sitä, että metsästäminen loppuisi jos et koiran kanssa metsään uskalla mennä. Jos et uskalla mennä riistajahtiin, niin uskallatko enää mennä marjastamaan tai sienestämäänkään?
Monsieur Manala kirjoitti: Minusta koirien tapattaminen suurella todennäköisyydellä kerta toisensa perään ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, v
Jos olet metsästänyt samoilla mailla vuosikausia tai vuosikymmeniä, niin pitäisikö metsästäjän antaa periksi suden tullessa alueelle ja siirtyä iskender kebab-jonoon? Tosin olihan noita susia jo kolme kappaletta tavattu espoon taajamissakin. Saattaa siis olla iskender kebabinkin tilaaminen pian vaarallista.

Monsieur Manala kirjoitti:vaikka miten vannottaisiin megamiehekkäästi sulkahattuperinteitä kaksipiippunen kainalossa.
Tämä miehekkyyskö sinulle se suurin ongelma tässä asiassa on? No ehkä se on joillekin miehekästä, mutta suurimmalle osalle helvetin hieno harrastus koira kaverina ja ravinnon hankintamahdollisuus. Sitäpaitsi ilman metsästystä ja kantojen rajoittamista olisi tässä maassa melko pian suuret ongelmat pienpetojen vuoksi. Sitä ei varmaan kukaan halua.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Quinevere kirjoitti:^^Tämä ei ole mikään yleistys, mutta ne muutamat metsästäjät mitä tunnen pitävät koiriaan vain työvälineenä.
Ja jotkut karjankasvattajat pitävät lehmiään vain jauhelihapihveinä.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Silläkin uhalla että isken käteni paskaan: anteeks mikä helvetin susikannan kasvu? Muistaisin lukeneeni, että päinvastoin oli taas salakaadettu susia sen verran että kanta on ainoastaan vähentynyt. Ja jos ei Suomen kokoiseen maahan mahdu edes 200 sutta, niin ihmettelen.

http://www.tunturisusi.com/uutiset.htm
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti:niin ihmettelen.
Minä taas puolestani ihmettelen sitä, että kauanko nykyinen susiholhoaminen jatkuu ja millä riskeillä.

http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id= ... 0712969359
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti:Minä taas puolestani ihmettelen sitä, että kauanko nykyinen susiholhoaminen jatkuu ja millä riskeillä.
Ennemmin holhoan susia kuin keskustalaisia punaniskoja.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kouluttakaa koiria jotka pärjäävät ainakin yksinäisille susille. Siinä olisikin markkinarako: koirille kohdistettu itsepuolustuskurssi susia, kissoja ja muita vaaratekijöitä vastaan. Mikä ettei, onhan nykyisin vaikka mitä koirahotelleja ja -bordelleitakin.

Olenko jo kertonut että kaverillani oli susi ja puolisusi? Olen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Lilo kirjoitti:
masa kirjoitti:Minä taas puolestani ihmettelen sitä, että kauanko nykyinen susiholhoaminen jatkuu ja millä riskeillä.
Ennemmin holhoan susia kuin keskustalaisia punaniskoja.
Meinaat, että kasvava susikanta pitää keskustalaisten punaniskojen kannan aisoissa?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti: Olenko jo kertonut että kaverillani oli susi ja puolisusi? Olen.
Kaverisi löytyy puhelinluettelosta nimellä Christopher (Kit) Walker?
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

elco kirjoitti:

Meinaat, että kasvava susikanta pitää keskustalaisten punaniskojen kannan aisoissa?
No eikös se olis oikeastaan ihan hyvä diili..? Säästyis ne koirat. :wink:

EDIT: Tosin jään edelleen odottamaan todisteita minkäänlaisesta susikannan kasvusta.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Minä taas puolestani ihmettelen sitä, että kauanko nykyinen susiholhoaminen jatkuu ja millä riskeillä.
Onneksi noihin riskeihin ei kuulu uhka ihmiselle.

Vaan mitä keksittäisiin ylinopeutta ajaville autoilijoille?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:
Onneksi noihin riskeihin ei kuulu uhka ihmiselle.

Miksi sitten esim. Varsinais-Suomessa järjestetään lapsille koulukuljetuksia susien vuoksi?
Jättäisitkö lapsesi heikkalaatikolle leikkimään, jos bongaisit suden pihasi toisessa nurkassa? Kiva hauva vai?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti: EDIT: Tosin jään edelleen odottamaan todisteita minkäänlaisesta susikannan kasvusta.
Vuosien 2001-2006 välillä susikanta on kasvanut 100 yksilöstä 200 yksilöön.

Vaikka palattaisiin takaisin 100:n suteen, ei kanta ole uhanalainen. Rajan takaa löytyy samaa kantaa 25000 - 30000 yksilöä.

http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/sus ... istuu.html
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

masa kirjoitti:
Vuosien 2001-2006 välillä susikanta on kasvanut 100 yksilöstä 200 yksilöön.
Ettäkö ihan 200?

Lieneeköhän tuo susien aiheuttama uhka kansalliselle turvallisuudelle ihan oikeissa mittasuhteissa? Yksi sus per 40 kilometriä kanttiinsa oleva neliö. Ei taida sata vuotta riittää kun haetaan edellistä suden tappamaa suomalaista.

Perusta "Susikanta nousussa"-ketju ja vaihda nickisi exMasaksi ja sitten vaan postaat 20 vuotta joka vitun päivä, että susi syö, susi syö.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4792
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

On muuten todella mukavan tuntuista huomata kiinnikytketyn koiran hävinneen pihapiiristä päiväsaikaan käydessäsi sisällä juomassa sumpit. Ja löytää omasta koirasta 2/3-osaa 100m päästä poikkipurtu naru kaulapannasta roikkuen.

Haluaisitteko em tilanteessa jättää lapsenne pihalle leikkimään yksikseen? Tai päästäisittekö kävelemään kouluun/koulukuljetukselle? Tai pyöräretkelle yksin tai kaverinsa kanssa? Tai miltä tuntuisi itse lenkillä ollessanne, kun susilauma ulvoo noin 100m päässä metsässä? Onko tuolla alueella liikaa susia?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Perusta "Susikanta nousussa"-ketju ja vaihda nickisi exMasaksi ja sitten vaan postaat 20 vuotta joka vitun päivä, että susi syö, susi syö.
Jo sinä perustaisit ketjun "Elco keskustelee vittuilematta ja provoamatta, nyt risti peräseinään", niin siinäkin olisi jo liputusjuhlan paikka.

Sota-aikana sudet tappoivat laumoissa ihmisiä, kun susia ei metsästetty. Miksi susi olisi muka yhtäkkiä alkanut sylkemään ihmislihan päälle. Ehkä se pelkää nyt ihmistä, mutta entä sitten kun lauma on tarpeeksi suuri ja susi on käynyt entistä rohkeammaksi. vieläkö se tyytyy lammastarhoissa käynteihin, tai koirien verottamisiiin? Toivottavasti.

.. ja en minä ihmisten syömisestä mitään välitä. Enemmän minua huolettaa metsästyksen rajoittuminen, kuin suden syömä viherpiipertäjä Kallion korpimaastoissa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Susi on tainnut tappaa ihmisen edellisen kerran muistaakseni joskus 1800-luvulla. Melkosta hysteriaa siis pelotella sillä, sanoisin.

200 sutta on tämän kokoisessa maassa ihan helvetin vähän.

Voitasko saman tien alkaa ampuja autoja, ne kun tappaa ihmisiä vuosittain huomattavasti enemmän. Tai ruvetaan lahtaamaan punkkeja, ne tais listauksessa olla Suomen vaarallisin eläin. Ne koiratkin hyökkäilee ihmisten kimppuun huomattavasti susia useammin, muistaakseni listalla kakkosena.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti: 200 sutta on tämän kokoisessa maassa ihan helvetin vähän.
Ehkä se kantakaupungissa tuntuu siltä, mutta muualla päin suomea tilanne on hieman eri.

Karpela halusi taannoin kasvattaa susikantaa 1000 yksilöön. Tuohon lukuun päästäisiin muistaakseni vuoteen 2016 mennessä. Missä kohtaa olisit tyytyväinen susien lukumäärään? Montako sutta siis haluaist Suomen luontoon?
Lilo kirjoitti: Tai ruvetaan lahtaamaan punkkeja, ne tais listauksessa olla Suomen vaarallisin eläin. .
Johan tuossa niin söpössä ja eniten tuhoa tekevässä minkissäkin on haasteita tarpeeksi. Se sentään ei tosin kuulu Suomen luontoon, joten se kyllä voitaisiin tappaa sukupuuttoon kokonaan.
Storia

Viesti Kirjoittaja Storia »

masa kirjoitti:
Lilo kirjoitti: 200 sutta on tämän kokoisessa maassa ihan helvetin vähän.
Ehkä se kantakaupungissa tuntuu siltä, mutta muualla päin suomea tilanne on hieman eri.
Ei ole kauaakaan aikaa, kun näin jossain lehdessä jutun suomalaisesta susitutkijasta, jonka mukana matkusti toimittaja ja kuvaaja etsimässä sutta kuvattavaksi. Kyseessä oli tutkija, joka on eniten näitä luontokappaleita Suomessa tavannut ja osasi matkia niiden ääniä hämmästyttävän hyvin. Lähes kolme vuorokautta meni, ennen kuin yksi nuori susi onnistuttiin saamaan näköpiiriin jonnekin helvetin kauas pellon laitaan, mistä sitten aamuhämärässä kuvaaja sai napattua suttuisen valokuvan. Jou! Ryhmä istui autossa hiiren hiljaa piilossa paitsi tutkija tietenkin joikasi välillä naarassuden ja välillä uroksen ääneellä. Vaikka mitään muuta ei sudesta tietäisi, niin tuo operaatio Kainuussa jo kertonee sen, että se on sen verran arka eläin kuitenkin, että kyseessä on pelkästään äärimmäisen, vitullisen paska zägä, jos suteen takapihallaan törmää.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti: Ehkä se kantakaupungissa tuntuu siltä, mutta muualla päin suomea tilanne on hieman eri.

Karpela halusi taannoin kasvattaa susikantaa 1000 yksilöön. Tuohon lukuun päästäisiin muistaakseni vuoteen 2016 mennessä. Missä kohtaa olisit tyytyväinen susien lukumäärään? Montako sutta siis haluaist Suomen luontoon?


Johan tuossa niin söpössä ja eniten tuhoa tekevässä minkissäkin on haasteita tarpeeksi. Se sentään ei tosin kuulu Suomen luontoon, joten joutaisiin tappaa sukupuuttoon kokonaan.
Itärajan tuntumassa keskellä korpea olen viettänyt about kaikki kesäni, enkä ole nähnyt koko aikana kuin yhden suden ja sekin oli tapettu.

En vaan jaksa tajuta tota intoa just suden lahtaamisessa. Siihen, mikä on sopiva lukumäärä en ota kantaa, mutta siihen intoon millä niitä olemassa oleviakin muutamaa jahdataan sen sijaan olen sanani sanonut. Pysyn kannassani siitä että 200 kappaletta on vähän, eikä niitä siitä ainakaan vähentää tarvitse. Ei ole perusteita. (Se, että joku syöttää koiriaan toistuvasti susille ei riitä mulle perusteeksi.)

Minkeistä olen samaa mieltä.

Mutta turha tästä on vääntää, tuskin me samaa mieltä asiasta tullaan olemaan vaikka jatkettais n viestin verran lisää.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

En jaksa lukea, mutta kertokaapa nyt susimäärän puolustajat että mitä eroa seuraavissa vaihtoehdoissa on:

1) Susien määrää ei rajoiteta

2) Susien määrää rajoitetaan voimakkaasti

3) Sudet tapetaan kokonaan Suomen maankamaralta

Eli, mistä tässä on kyse?
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti:Siihen, mikä on sopiva lukumäärä en ota kantaa, mutta siihen intoon millä niitä olemassa oleviakin muutamaa jahdataan sen sijaan olen sanani sanonut. Pysyn kannassani siitä että 200 kappaletta on vähän, eikä niitä siitä ainakaan vähentää tarvitse. Ei ole perusteita. (Se, että joku syöttää koiriaan toistuvasti susille ei riitä mulle perusteeksi.)
Jos kanta on kasvanut RKTL:n mukaan kymmenessä vuodessa 100 --> 250 yksilöön on se ainakin sen saanut aikaan että häirikkösusia on paljon enemmän kuin 100 yksilön aikana. Minä pysyn kannassani että se 100 yksilöä oli riittävästi.

En ole minäkään sutta ikinä nähnyt livenä. Kotikylällä tosin jäin pari kolme kuukautta sitten auton alle yksi naarassusi, joten levinnyt se on jo etelä-pohjanmaallekin.
Viimeksi muokannut masa, 29.09.2008 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Storia kirjoitti:Kyseessä oli tutkija, joka on eniten näitä luontokappaleita Suomessa tavannut ja osasi matkia niiden ääniä hämmästyttävän hyvin.
Olisi ottanut matkaan Suomen Pystykorvan ja laittanut sen teerihaukulle hongan alle. Se haukku olisi houkutellut suden aterialle paljon paremmin kuin joku Mauno Ahonen mikrofoneineen.
Viimeksi muokannut masa, 29.09.2008 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti: Jos kanta on kasvanut RTKL:n mukaan kymmenessä vuodessa 100 --> 250 yksilöön on se ainakin sen saanut aikaan että häirikkösusia on paljon enemmän kuin 100 yksilön aikana. Minä pysyn kannassani että se 100 yksilöä oli riittävästi.

En ole minäkään sutta ikinä nähnyt livenä. Kotikylällä tosin jäin pari kolme kuukautta sitten auton alle yksi naarassusi, joten levinnyt se on jo etelä-pohjanmaallekin.
Mä vaan olen käsittänyt, että ne häirikkösudet on lisääntyneet just siks että normaalisti laumaan kuuluvia susia jää yksinäisiks metsästyksen takia.

Kuten edellä on todettu, luonnostaan susi on arka eläin ja välttää ihmistä.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Lilo kirjoitti: Kuten edellä on todettu, luonnostaan susi on arka eläin ja välttää ihmistä.
Näinhän sitä väitetään joo, ja varmasti totta yksinäisten susien kohdalla. Susilaumasta en olisi enää niin varma.

Tuohon tuhannen suden kappalemäärään jos päädyttäisiin, tarkoittaisi se noin 450 - 500 suden poikasta vuosittain. Aikamoinen homma siinä vaiheessä metsästäjillekin pitää kannat kurissa. No, sinne tuskin tullaan ikinä pääsemään.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3029
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja Lilo »

masa kirjoitti:
Näinhän sitä väitetään joo, ja varmasti totta yksinäisten susien kohdalla. Susilaumasta en olisi enää niin varma.

Tuohon tuhannen suden kappalemäärään jos päädyttäisiin, tarkoittaisi se noin 450 - 500 suden poikasta vuosittain. Aikamoinen homma siinä vaiheessä metsästäjillekin pitää kannat kurissa. No, sinne tuskin tullaan ikinä pääsemään.
Aikamoinen homma niille 200 susiparallekin. Valitettavasti mäkään en usko että näin susivihaisessa maassa sinne päästään.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Vastaa Viestiin