Kuulutko kirkkoon?
- Riemumieli
- Kitisijä
Vain n. 60 % lapsista kastetaan Helsingissä. Kylläpä Suomi ja erityisesti pääkaupunkiseutu maallistuu nopeasti. Itse kun kävin peruskoulua 80-luvulla, luokalla oli muistaakseni vain yksi jolla oli elämänkatsomustieto uskonnonopetuksen sijaan.
Eikä abortit, not buying!elco kirjoitti:Joku on varmaan saanutkin. Mikä parasta, kondomit eivät kuulu teemaan!Vihtahousu kirjoitti:Saaks mielenkiintoisilta naisilta piNppaa?Newton kirjoitti: *se ehkä voisi suoda kontaktin mielenkiintoisen oloisiin mimmeihin, mutta kyllä kirkossa voi käydä maksamattakin.
En kuulu kirkkoon. Koska kirkolla ja uskonnolla ei ole minulle mitään annettavaa. En käytä kirkon palveluita, enkä tue uskontojen pyrkimyksiä ja aatteita.
Olen kuitenkin pakana-"kummi". Miksi sellaisten asioiden tarvitsisi muuttua? Lapsille on tärkeää että lähipiirissä on aikuisia myös oman ydinperheen ulkopuolelta, ja aikuinen voi toimia roolimallina ja oppaana monessa paljon relevantimmassakin asiassa kuin taikauskonasioissa.
Olen kuitenkin pakana-"kummi". Miksi sellaisten asioiden tarvitsisi muuttua? Lapsille on tärkeää että lähipiirissä on aikuisia myös oman ydinperheen ulkopuolelta, ja aikuinen voi toimia roolimallina ja oppaana monessa paljon relevantimmassakin asiassa kuin taikauskonasioissa.
nastamuumio kirjoitti:Aarf noita kristillisyyden pakon puolustelijoita tuossa keskustelussa ja niiden kykyä olla ymmärtämättä suurin piirtein sanaakaan siitä, mitä muut keskustelijat sanovat.

Ai miten niin? Heti ensimmäisellä sivulla joku järjenriemuvoitto kehoittaa ateistejä luopumaan kirkollisten juhlapyhien ja vapaapäivien nauttimisesta, jos ei kerta luterilaisuus kelpaa. Todella lapsellista.
Varmaan jeesus sitten pelastaa työntekemiseltäkin. Muuten en tajua tuota logiikkaa.
Mun mielestä valtio ja kirkko pitäisi erottaa. Ja tämä koskee kaikkea. Jonkun yhden uskonnon palvominen ei kuulu lastentarhaan, eikä kuuluisi edes kouluihin. Jos vanhemmat haluavat lapsensa uskonnossa kasvattaa, se on heidän oma asiansa, ja he saavat tarjota se hauskan pikku harrastuksen kullanupuilleen.
Uskonnoista voidaan kertoa lapsille, jotka jo jäsentävät maailmaa eivätkä hämmenny yliluonnollisista asioista. Vaikka uskonnon opeissa olisikin hyvää, siinä on myös niin paljon pahaa uhkailua ja pelottelua, että jos luterilaisuudesta tehtäisiin elokuva, se olisi vähintään K-15.
Varmaan jeesus sitten pelastaa työntekemiseltäkin. Muuten en tajua tuota logiikkaa.
Mun mielestä valtio ja kirkko pitäisi erottaa. Ja tämä koskee kaikkea. Jonkun yhden uskonnon palvominen ei kuulu lastentarhaan, eikä kuuluisi edes kouluihin. Jos vanhemmat haluavat lapsensa uskonnossa kasvattaa, se on heidän oma asiansa, ja he saavat tarjota se hauskan pikku harrastuksen kullanupuilleen.
Uskonnoista voidaan kertoa lapsille, jotka jo jäsentävät maailmaa eivätkä hämmenny yliluonnollisista asioista. Vaikka uskonnon opeissa olisikin hyvää, siinä on myös niin paljon pahaa uhkailua ja pelottelua, että jos luterilaisuudesta tehtäisiin elokuva, se olisi vähintään K-15.
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Mä näin tuon hautapyhätön Haifassa, tosin turvallisen välimatkan päästä.McJanne kirjoitti:Minusta taitaa kohta tulla sekundamuslimi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27%C3%AD
Oppaana toiminut isäntäyhtiömme (juutalainen) sihteeri tosin oli henkilökohtaisesti sitä mieltä että tuo uskonto on muslimien juoni, ja he kehittelevät opetuskeskuksensa tai minkälie rukouspaikkansa kellarissa isoa ydinpommia, jolla räjäyttävät koko kaupungin joku päivä pois.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
- Frederik Krueger
- Kitisijä
Tosin tuo saattaa pahimmassa tapauksessa vain lisätä fundamentalismia, kuten huomaa jos vertaa esim. Suomen (jossa on valtiouskonto) ja USA:n (jossa valtio ja kirkko ovat erotetut toisistaan) tilanteita. Vaikea sanoa, mutta valtionuskonnosta huolimatta tilanne Suomessa on tuolta osin mielestäni varsin hyvä.AnaisJune kirjoitti:Mun mielestä valtio ja kirkko pitäisi erottaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
^En usko, että näillä asioilla olisi yhteyttä.
On outoa, että kaksi uskontokuntaa (ev.lut ja ortodoksit) saavat kerätä veronsa suoraan ennakonpidätyksessä, muut eivät.
Jos jokainen maksaisi jäsenmaksunsa henk. koht. tilisiirrolla valitsemalleen uskontokunnalle (tai ei millekään), niin tilanne olisi tasavertainen ja saisi ihmiset tajuamaan, paljonko maksavat kirkolle.
On outoa, että kaksi uskontokuntaa (ev.lut ja ortodoksit) saavat kerätä veronsa suoraan ennakonpidätyksessä, muut eivät.
Jos jokainen maksaisi jäsenmaksunsa henk. koht. tilisiirrolla valitsemalleen uskontokunnalle (tai ei millekään), niin tilanne olisi tasavertainen ja saisi ihmiset tajuamaan, paljonko maksavat kirkolle.
Uskovaiset saisivat sitten mennä lauantaina töihin. Ymmärtääkseni käsky ei käy monikossa: "Muista pyhittää lepopäivät."AnaisJune kirjoitti:Ai miten niin? Heti ensimmäisellä sivulla joku järjenriemuvoitto kehoittaa ateistejä luopumaan kirkollisten juhlapyhien ja vapaapäivien nauttimisesta, jos ei kerta luterilaisuus kelpaa. Todella lapsellista.
Etkö uskokaan jeesukseen kristukseen sekä kilpailun voimaan? Uskonnon suurta roolia jenkeissä usein selitetään juuri sillä, että ei ole valtion kirkkoa vaan siellä uskontokunnat joutuvat verissä päin kilpailemaan jokaisesta sielusta ja nielusta.NuoriDaavid kirjoitti:^En usko, että näillä asioilla olisi yhteyttä.
Voihan sitä noinkin ajatella. Toisaalta suomessa on vain kaksi valtionkirkkoa. Voisi ajatella, että koska muut uskontokunnat joutuvat suomessakin markkinoimaan aatteensa ne sitä kautta houkuttelisivat fanaatikkoja tehokkaasti.Chap kirjoitti:Etkö uskokaan jeesukseen kristukseen sekä kilpailun voimaan? Uskonnon suurta roolia jenkeissä usein selitetään juuri sillä, että ei ole valtion kirkkoa vaan siellä uskontokunnat joutuvat verissä päin kilpailemaan jokaisesta sielusta ja nielusta.NuoriDaavid kirjoitti:^En usko, että näillä asioilla olisi yhteyttä.
Itse uskon, että jos ev.lut ja ortodokseilta vietäisiin veronkeräysoikeus ja maksun joutuisi maksamaan itse tilisiirrolla, romahduttaisi se ainakin kirkon verotulot.
Missä iässä lapsi mielestäsi on siinä iässä, ettei hän enää hämmenny yliluonnollisista asioista?AnaisJune kirjoitti:

En tiedä sinusta, mutta minä, tavallinen passiivinen perusluterilainen, en ole kokenut mitään uskonnollista "pahaa uhkailua ja pelottelua". Kokemukseni siitä uskonnollisesta kasvatuksesta, jota tavallisessa esikoulussa ja koulussa tarjottiin, on myönteinen: Raamatun tarinoihin tutustuminen, hartaushetket, ruokarukoukset ja jouluevankeliumit yms. juhlapyhiin liittyvät jutut vastasivat johonkin sellaiseen hartauden ja pyhyyden tarpeeseen, joka pienellä ihmisellä ehkä sitten kuitenkin on, ja antoivat mielestäni ihan hyvän pohjan ajatella asioita itse ja suhteuttaa myöhemmin opitut tiedot muista uskonnoista tähän meidän kulttuuriimme ja perinteisiimme kuuluvaan uskontoon. Mahdollisille tuleville lapsilleni haluaisin tarjota saman - ja juuri nimenomaan osana päiväkoti- ja koulukasvatusta, en minään muusta elämästä erotettuna erillisenä "hauskana pikku harrastuksena", niin kuin ehdotat.
Päätellen siitä, että suurin osa suomalaisista edelleen kuuluu kirkkoon, tämä saattaa olla aika yleinen ajattelutapa. En näe ristiriitaa siinä, että enemmistölle tarjotaan enemmistön haluamaa ohjelmaa. Varsinkaan, kun vähemmistöä ei pakoteta siihen osallistumaan! Vai onko jossain päiväkodissa muka pakotettu?