Täsmensin myöhemmässä viestissä. Toimin ensin kuten oikeaksi ajattelin, mutta sorruin sitten täsmentämään. Eli edelleenkään en pidä itseäni sinua älykkäämpänä. Itse asiassa on hyvin todennäköistä, että olet minua älykkäämpi.NuoriDaavid kirjoitti:prosessi kirjoitti: Viittaan. Muistan nimittäin vastatessani miettineeni, että mikä olisi sosiaalisesti oikein muotoiltu vastaus, ja päädyin siihen lopputulokseen, että tarkoituksenmukaisin vastaus olisi ollut vain todeta etten pidä itseäni sinua älykkäämpänä, ilman sen tarkempaa määrittelyä kenenkään älykkyyden tasosta. Sen sijaan päädyin toteamaan, että pidän sinua älykkäänä, mikä ei enää olekaan sosiaalisesti niin neutraali vastaus, koska yleisön mielessä helposti herää kysymys "älykäs verrattuna kehen?" Joten samalla kun vastaukseni ehkä ilahdutti sinua, se saattoi harmittaa jotakuta muuta, mitä tuo ensimmäinen vastaus ei olisi tehnyt. Voisi ehkä sanoa, että minulla on se sosiaalinen perssilmä, mutten aina käytä sitä optimaalisella tavalla syystä tahi toisesta.Mä muistan sen niin, että vastasit kysymykseeni "pidätkö itseäsi minua älykkäämpänä" vain "en".
Mutta oliko sopimaton ajatuksesi (jota et kirjoittanut) sittenkin, että pidät minua älykkäänä, mutta et yhtä älykkäänä, kuin sinä?
Jos totta puhutaan, niin itseäni en edes pidä mitenkään poikkeuksellisen älykkäänä, sillä liitän älykkyyteen myös sopeutumiskyvyn, joka minulla on heikonlainen. Yleensä ihmiset osaavat suhteuttaa asioita ja arvottaa niitä myös muilla perusteilla kuin senhetkisen mielekkyyden, minulla taas omat näkemykset ovat estäneet mm. opiskelualojen valintoja ihan sillä perusteella, että minua tuskastuttaisi liikaa opetella totuutena asioita, joita ei ole edes mahdollista todistaa oikeiksi. Puhumattakaan merkityksettömien asioiden opettelusta. Ei, vaikka se mahdollistaisi mielenkiintoisen uran joskus tulevaisuudessa. Tuollainen ehdottomuus ei ole kovinkaan älykästä, etenkin kun tuskin mikään muu ala matematiikan lisäksi voi täyttää noita vaatimuksia. Jos taas älykkyydellä tarkoitetaan vain jotain mensan testejä, en varmaan niidenkään näkökulmasta olisi poikkeuksellisen älykäs, koska niissä nopeudella on ratkaiseva merkitys. Pystyn kyllä ratkaisemaan hyvinkin monimutkaisiakin tehtäviä, mutta en kovin nopeasti.
Ainoa ominaisuus minussa, jonka tosiaan koen hieman poikkeukselliseksi, on taitoni arvata asioita oikein puutteellisten taustatietojen avulla. Älykkyydeksi sitä tuskin kuitenkaan voi sanoa. Sen avulla osaan myös tehdä huvittavalla tavalla johdonmukaisia vääriä päätelmiä, kuten kirjoittamistani "saduista" näkee. Kyseessä on siis jonkinlainen asioiden yhdistelytaito.