Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

NegaDuck kirjoitti:Reps. Mun marginaali oli vuoden alusta 0,6 ja pyynnöstäni he (Nordea) laskivat sen 0,35:een. Pitäis ilmeisesti taas mennä vähän asioimaan sinne?


Öyh. Mulle tarjottiin 0,35 jo 2 vuotta sitten. Oot vähän liian kiltti :)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Tix kirjoitti:Mikset voi uskoa, että olisit saanut parempia tarjouksia? Jos olet hyvä ja tunnettu asiakas ja vakuudet on kunnossa, mikäs siinä ettetkö saisi tuon 0,25 mikä näköjään on tällä hetkellä markkinahinta.

En minäkään aio tuota 0,3 ottaa :)

Vaikea suhtautua pankkiin palveluiden tarjoajana ja kilpailutuksen kohteena kun itse kuitenkin ehdottomasti tarvitsee sen lainan. Pakko saada, siitä riippuu koti omenapuineen ja jotenkin ajattelen että tämä halu näkyy naamasta korttelin päähän.

Minä olen nöyrä ja arka ihminen! Pitää koittaa olla itsetietoisempi, tai ainakin pyrkiä hermoilemaan vain miehelle. Jo ostotarjouksen jättämisen venyttäminen yli pääsiäisen nostaa pulssia vaikka järkevästi ajatellen sen hintaluokan asuntoihin ei ole varsinaista ryntäystä juuri nyt. Mutta kun raha-asioita enemmän kiinnostavat ne puut ja raparperipehkot.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Melnais kirjoitti:Minä olen nöyrä ja arka ihminen! Pitää koittaa olla itsetietoisempi, tai ainakin pyrkiä hermoilemaan vain miehelle. Jo ostotarjouksen jättämisen venyttäminen yli pääsiäisen nostaa pulssia vaikka järkevästi ajatellen sen hintaluokan asuntoihin ei ole varsinaista ryntäystä juuri nyt. Mutta kun raha-asioita enemmän kiinnostavat ne puut ja raparperipehkot.


No mitä sitä arkailemaan, pankit myyvät rahaa ja sinä ostat. Hinnasta siinäkin pitää päästä sopuun, varsinkin kun marginaalista riippumatta korkoriski sälytetään useimmiten asiakkaalle ja pahimmassa tapauksessa vielä vedätetään jollain primekorkosidonnaisuudella ja lainavakuutuksilla. Velipoika otti lainan hyvään aikaan, 10 vuoden kiinteällä tasan 4% marginaaleineen. Verovähennysten jälkeen reaalikorko on jo miinuksella tällä inflaatiolla. Hyvin hallittu korkoriski :)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2199
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Lainatarjousten vertailun luulisi tosiaan olevan helpompaa kuin asunnon ostamisen. Kyllä minuun vaikutti kovasti yleinen eipäs-juupas-väittely talousnäkymistä ja asuntojen hinnoista, kunnes koko sopasta selkiytyi sanomaksi ettei kukaan tiedä mitä tulee tapahtumaan ja millä aikavälillä. Eli kun hankkii itselleen sopivaa asuntoa ja maksukykyä sekä puskurirahastoa on nyt ja tulevaisuudessa, on aivan turha hermoilla laajemmista talouskuvioista. Jossain on asuttava aina, joten oman tulevaisuuden ollessa vakaa mieluummin mielekkäästi ja omasti.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Melnais kirjoitti:Lainatarjousten vertailun luulisi tosiaan olevan helpompaa kuin asunnon ostamisen. Kyllä minuun vaikutti kovasti yleinen eipäs-juupas-väittely talousnäkymistä ja asuntojen hinnoista, kunnes koko sopasta selkiytyi sanomaksi ettei kukaan tiedä mitä tulee tapahtumaan ja millä aikavälillä. Eli kun hankkii itselleen sopivaa asuntoa ja maksukykyä sekä puskurirahastoa on nyt ja tulevaisuudessa, on aivan turha hermoilla laajemmista talouskuvioista. Jossain on asuttava aina, joten oman tulevaisuuden ollessa vakaa mieluummin mielekkäästi ja omasti.


Noin se on. Kunhan ei osta hometaloa. Ei sun ammatissa ainakaan työttömyys uhkaa, ukostasi en tiedä, mutta se nyt taitaa olla se suurin riski asuntovelalliselle kuitenkin.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Gat kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Verrokiksi 50min ajomatkan päässä Vuosaaresta sijaitseva maatila, jossa välttävässä kunnossa oleva päärakennus ja heikossa kunnossa olevat ulkorakennukset sekä 16.5ha maata (peltoa about puolet).

Hintapyyntö 280k€ ja sopii perhettä tai vaikka koko suku.

:shock: :shock: :shock: :shock:
Kyllä sukupuo.. sukupolvenvaihdos sentään on poekaa. 280 kiloa TUOSTA? :shock: En ottais edes viidelläkympillä.

Noilla hehtaareilla peltoviljely on kannattamatonta. Ja osan puista voit kaataa 20 vuoden kuluttua?
Osta pelkkä piha ja rakennukset, muuten tuo on järjetön rahareikä.


Tarjosin 20k€ talosta pihapiireineen, 1500€/ha pellosta ja 5000€/ha metästä. Paska sijoitus silti vaikka tuolla jäisi. Liian lähellä Hellsinkiä imo.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1328860

Huimaavia näkymiä.

Lainaus:
"Näin subprimekuume nousee

1. Kaikki saavat lainaa, asuntojen hinnat nousevat, kurssit nousevat, kaikki menee hyvin.

2. Muutama vähän tunnettu asuntolainoittaja ajautuu ongelmiin. Pörssit nykivät mutta toipuvat.

3. Paljastuu, että tyhjätaskuille myönnettyjä asuntolainoja on naamioitu laatuarvopapereiksi ja myyty eteenpäin. Tietäisi vain, kenelle.

4. Miljoonat ihmiset uhkaavat joutua kodittomiksi, joten Yhdysvaltain keskuspankki ryntää hätiin - pelastamaan investointipankkiireja.

5. Yhdysvaltain keskuspankki laskee korkoja. Sijoittajien hermostus ei lievity, joten keskuspankki laskee korkoja loogisesti lisää.

6. Arvostettu investointipankki menee pilkkahintaan kilpailijalle. Keskuspankki pelastaa: piikki on auki rahaa tarvitseville. Dominoteoriat alkavat levitä. Tämä on lämpötila nyt.

7. Muillakin investointipankeilla ilmenee ongelmia. Jokin suuri pankki menee nurin.

8. Finanssijärjestelmä ajautuu kaaokseen, ongelmat leviävät dominoteorian mukaan Eurooppaan. Pörssikurssit laskevat 25 prosenttia.

9. Kun savu hälvenee, miljardeittain rahaa on kadonnut taivaan tuuliin ja suuri osa pankeista päätynyt aasialaisiin ja Lähi-idän maiden käsiin.

10. Lainsäätäjät luovat uusia lakeja, jotka estävät vastaavien ongelmien toistumisen. Vähän niin kuin aiempien lakien piti estää nykyiset ongelmat."

En tiedä käykö näin, mutta olen koko ajan olettanut suuren omaisuuden uusjaon olevan käynnissä. Kun vain osaisi veikata oikeaa hevosta.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

exPertti kirjoitti:En tiedä käykö näin, mutta olen koko ajan olettanut suuren omaisuuden uusjaon olevan käynnissä. Kun vain osaisi veikata oikeaa hevosta.

Mun mielestä omaisuus jaettiin uusiksi jo silloin kun amerikkalaiset jatkoivat SUVeilla ajamista ja kiinalaisen rihkaman ostamista velkarahalla. Nyt vain todetaan tilanne.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

aasi kirjoitti:
exPertti kirjoitti:En tiedä käykö näin, mutta olen koko ajan olettanut suuren omaisuuden uusjaon olevan käynnissä. Kun vain osaisi veikata oikeaa hevosta.

Mun mielestä omaisuus jaettiin uusiksi jo silloin kun amerikkalaiset jatkoivat SUVeilla ajamista ja kiinalaisen rihkaman ostamista velkarahalla. Nyt vain todetaan tilanne.


Kieltämättä. Lähinnä huolettaa se, että kyllä noita SUV:a näkyy meidänkin naapurustossa olevan riesaksi asti.

Kunhan ei päivitetä tilannetta täälläkin.
Came here for school, graduated to the high life
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:En tiedä käykö näin, mutta olen koko ajan olettanut suuren omaisuuden uusjaon olevan käynnissä. Kun vain osaisi veikata oikeaa hevosta.


Aasialaiset sijoittavat rikastuttavat lemmenjokelaista kullankaivajaa :)
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mua siis lievästi surettaa että sijoitin väärään aikaan. Rahastoihin. Tosin varovaisesti vain 350 kiloa. Ainakin olisi pitänyt ostiskella myöhemmin, mutta kun rahaa polttelee käyttötilillä.

Nyt näyttää siltä, että peruspilarini Venäjä ja Latinalainen Amerikka väpättää paikoillaan. Eivät kasva mutta eivät laskekaan. Latinalaista Amerikkaa pelkäsin, mutta olisiko niin että raaka-aineen tuottajina eivät ole niin riippuvaisia USA:n tavarakulutuksesta. Ja omana tietämättömänä teoriana, että USA:n sijoittajat eivät tunne muita mantereita kuin amerikat, ja USA:n romahdellessa sijoittavat E-Amerikkaan.

Sitten ounastellen Idän markkinoiden tulevaa ylivoimaa laitoin Kiinaan (jonka tiesin riskiksi koska sanotaan että Olympialaisiin mennessä romahtaa, sitten taas nousua) ja Intiaan, jolla on kasvupotentiaalia. No saatana, nehän tulee alas kuin hidas hissi. Liian riippuvaisia USA:han viennistä!

Mutta sen pankin pukunöösin mulle "hajautuksena" (EI kannata liikaa hajauttaa!) suosittelemat Balkan ja Turkki on verraten hanurista nytten.

Mietin panikoidako, jolloin tappio vasta realisoituu. Vai Holdatako parempien aikojen toivossa? Jos panikoin, mihin sitten? Nyt on kulta (sekä fyysisenä että kultarahastoina) ainoana nousussa. Ja joo muut raaka-aineet myös . Mutta kuinka kauan.. ja nyt voi olla jo liian myöhäistä sijoittaa niihin?
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Osta uusi Vette. Häviät vähemmän kuin rahastoissa, saat piparia ja näytät tixille närhen jullit.

Jollei tässä ole riittävästi value propositionia niin missä sitten?
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:Osta uusi Vette. Häviät vähemmän kuin rahastoissa, saat piparia ja näytät tixille närhen jullit.

Jollei tässä ole riittävästi value propositionia niin missä sitten?


Oletko nyt ihan satavarma tuosta piparin saannista?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
elco kirjoitti:Osta uusi Vette. Häviät vähemmän kuin rahastoissa, saat piparia ja näytät tixille närhen jullit.

Jollei tässä ole riittävästi value propositionia niin missä sitten?


Oletko nyt ihan satavarma tuosta piparin saannista?


Satisfaction guaranteed or your money back!
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti:
Oletko nyt ihan satavarma tuosta piparin saannista?


No ei kai Gat mikään Vadim nyt sentään ole?

Häviääko se mitään jos kokeilee?
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Oletko nyt ihan satavarma tuosta piparin saannista?


No ei kai Gat mikään Vadim nyt sentään ole?

Häviääko se mitään jos kokeilee?


Olen jo aiemmin viitannut G-miehen ja Vadimin yhtäläisyyksiin. Vadimin eduksi on kuitenkin se, että hän ei kärsi naisvihasta ja mitä ilmeisimmin saa myös suun auki naisseurassa. Siitä ja mersusta huolimatta no go.

G-miehen vaihtoehtoiskustannukset ovat 120.000 egeä hypoteettiseen pipariautomaattiin (heitän päivän hinnan hatusta) taikka 120 käyntiä luksushuoralla tai ~1000 käyntiä perusvenakolla. (Nämäkin hinnat hatusta.)
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

Tix kirjoitti:G-miehen vaihtoehtoiskustannukset ovat 120.000 egeä hypoteettiseen pipariautomaattiin (heitän päivän hinnan hatusta) taikka 120 käyntiä luksushuoralla tai ~1000 käyntiä perusvenakolla. (Nämäkin hinnat hatusta.)


Et huomioi paljousalennuksia, jotka G nohevana pisnesmiähenä luonnollisesti itselleen neuvottelisi.

Tosin varvin 50 kohdalla G varmaankin tajuaisi, että olisi se Corvette ollut parempi sijoitus.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

huima kirjoitti:
Tix kirjoitti:G-miehen vaihtoehtoiskustannukset ovat 120.000 egeä hypoteettiseen pipariautomaattiin (heitän päivän hinnan hatusta) taikka 120 käyntiä luksushuoralla tai ~1000 käyntiä perusvenakolla. (Nämäkin hinnat hatusta.)


Et huomioi paljousalennuksia, jotka G nohevana pisnesmiähenä luonnollisesti itselleen neuvottelisi.

Tosin varvin 50 kohdalla G varmaankin tajuaisi, että olisi se Corvette ollut parempi sijoitus.


Saisihan sopimussakon jälkeenkin rahalla vähän käytetyn Corveten.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti:Saisihan sopimussakon jälkeenkin rahalla vähän käytetyn Corveten.


Luulen että G haluaisi neitseellisen, Corvetenkin.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

huima kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Saisihan sopimussakon jälkeenkin rahalla vähän käytetyn Corveten.


Luulen että G haluaisi neitseellisen, Corvetenkin.


En tiedä, luulen että se tykkää salaa tuosta lutkasta freelanderistaan.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:Olen jo aiemmin viitannut G-miehen ja Vadimin yhtäläisyyksiin. Vadimin eduksi on kuitenkin se, että hän ei kärsi naisvihasta ja mitä ilmeisimmin saa myös suun auki naisseurassa. Siitä ja mersusta huolimatta no go.


Tämä on loukkaavaa. Unohdit, että huolehdin paremmin henkilökohtaisesta hygieniastani ja käyn sentään joskus parturissakin. En myöskään juo olutta vaan shamppanjaa (tosin bulkkisellaista vain irvistäen), harrastan ulkomaanmatkailua ja vaatteiden shoppailua, enkä mielelläni astu metsään (paitsi omaani).

Muuten olemme tietysti samasta puusta veistettyjä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tix kirjoitti:
huima kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Saisihan sopimussakon jälkeenkin rahalla vähän käytetyn Corveten.


Luulen että G haluaisi neitseellisen, Corvetenkin.


En tiedä, luulen että se tykkää salaa tuosta lutkasta freelanderistaan.


Tietäisipähän, että tämä on saattanut saada kyytiä joskus aiemmin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vadim kirjoitti:Muuten olemme tietysti samasta puusta veistettyjä.


Toinen tyvestä ja toinen latvasta. Veistäjä oli tosin eri tyyppi.
Came here for school, graduated to the high life
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Muuten olemme tietysti samasta puusta veistettyjä.


Detailit ei ratkaise, vaan suuret linjat ja lopputulos.
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:
Tix kirjoitti:
huima kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Saisihan sopimussakon jälkeenkin rahalla vähän käytetyn Corveten.


Luulen että G haluaisi neitseellisen, Corvetenkin.


En tiedä, luulen että se tykkää salaa tuosta lutkasta freelanderistaan.


Tietäisipähän, että tämä on saattanut saada kyytiä joskus aiemmin.


Ah. Tuossahan se on. Se antanut muille, mutta antaa myös G-miehellekin! Mutta auta armias jos se joku päivä ei enää annakaan..
Vastaa Viestiin