Kitinäläinen ihmettelee

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23573
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ruostuneet teräkset vaihdettu?

Tämä meidän taloyhtiössä on ainakin edessä tänä kesänä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25925
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 29.04.2024 8:38 Ruostuneet teräkset vaihdettu?

Tämä meidän taloyhtiössä on ainakin edessä tänä kesänä.
Urat ovat siis vain 1-2cm syvyisiä ja niitä on hyvin harvassa ja ne on heti muutaman päivän päästä laastoitettu umpeen. Lisäksi urat on vedetty aivan vapaalla kädellä mutkitellen. En näe, että niiden kautta mitään toimenpiteitä olisi tehty.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25925
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kävin kysymässä 😁
Noissa kohdissa oli halkeamia. Eli korjaavat ne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9546
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kuva

Mä olen aina laskenut Jugoslavian ja Albanian samaa itäblokkiin kuin muunkin itäeuroopan, mutta kartan mukaan ei kuulunut Varsovan liittoon. Oliko maiden suhteessa Neuvostoliittoon ja kommunismiin jotain muuta merkittävää eroa muun itäeuroopan kanssa? Mä olin aikoinaan vähän liian nuori enkä ollut vielä oikein nähnyt maailmaa, vaikka Tsekkoslovakiassa ja Itä-Saksassa ehdin käväistä toisella euroopanmatkallani kesäkuussa -89 eli vähän ennen kuin alkoi tapahtua.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12473
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Albania oli stalinistinen, kiinalaismielinen, mahdollisimman puhdasoppinen. Jugoslavia halusi riippumattomuutta Neuvostoliitosta ja oli ainakin yhteiskunnaltaan (ei välttämättä taloudellisesti) liberaalimpi kuin Neuvostoliitto.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16801
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 28.05.2024 8:44 Mä olen aina laskenut Jugoslavian ja Albanian samaa itäblokkiin kuin muunkin itäeuroopan, mutta kartan mukaan ei kuulunut Varsovan liittoon. Oliko maiden suhteessa Neuvostoliittoon ja kommunismiin jotain muuta merkittävää eroa muun itäeuroopan kanssa? Mä olin aikoinaan vähän liian nuori enkä ollut vielä oikein nähnyt maailmaa, vaikka Tsekkoslovakiassa ja Itä-Saksassa ehdin käväistä toisella euroopanmatkallani kesäkuussa -89 eli vähän ennen kuin alkoi tapahtua.
Albania oli kai Varsovan liiton (jonka virallinen nimi kai oli oikeasti jotain tyyliin Keskinäinen Sopimus Yhteistyöstä, Ystävyydestä ja Avunannosta, mitä ei aina Suomessa ehkä haluta muistaa, koska kuulostaa liikaa meidän omalta YYA-sopimukseltamme) alkuperäinen jäsen, mutta ajautui kauemmaksi Neuvostoliitosta ja erosi Varsovan liitosta kai lopullisesti Tsekkosslovakian miehityksen jälkeen.

Jugoslavia kyllä vapautui toisessa maailmansodassa Neuvostoliiton joukkojen avulla, ja aluksi liittyi samaan Neuvostovetoiseen kommunistiseen yhteyteen, mutta käsittääkseni Titon ja Stalinin välirikko tapahtui aika pian sodan jälkeen, ja Jugoslavia meni sen jälkeen aika omia teitään. Ymmärtääkseni Jugoslavia myös pyysi ja sai Yhdysvalloilta rahallista tukea sodasta toipumiseen, mikä varmaan oli aika nöyryytys sekin NL:lle. Olihan Jugoslavia kurja kommunistivaltio, mutta kylmän sodan jäsennyksessä kai jotenkin tunnustetusti ikään kuin tavallaan puolueettomien maiden joukkoa, joka kritisoi molempia blokkeja.

Stalinin ja Titon suhteesta on kai kaikenlaisia legendoja, jotka eivät ehkä pidä paikkaansa. Mutta silti ehkä kertovat jotain maiden suhteesta. Nopealla googlauksella esim. tällainen: https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... empts.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9546
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Kiitos. Toi selvensi paljon valtioiden välistä dynamiikkaa. Mä en juurikaan muista tuota kommunismin kaatumista edeltänyttä aikaa eikä ollut mitään muistikuvaa Jugoslavian ja Neuvostoliiton väleistä. Mä kuvittelin, että Neuvostoliitto oli onnistunut alistamaan kaikki kommunistiset valtiot.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16801
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, aika sumeaa on minunkin ymmärrykseni. Voi olla, että joidenkin kommunismi-harrastajien mielestä jugoslavialainen versio kommunismista poikkesi sellaisessa hajautetussa paikallisuudessaan jotenkin merkittävästikin neuvostomallisesta valtiokommunismista: Jugoslavialaisessa systeemissä kai tuotantovälineet eivät olleet varsinaisesti valtion omistamia tai ainakaan valtiollisen keskusjohdon täysin hallitsemia ja johtamia, vaan joidenkin paikallisten kommuunien paikallisesti hallitsemia. Tämä kai mahdollisti jonkinlaisen yhteisomistettujen juttujen keskinäisen kilpailun tavalla, joka jotenkin erosi NL:n kokonaisuuden keskussuunnittelusta. Mutta mun muistikuvani ja tietoni ovat tosi heikkoja, voi olla, että näillä eroilla ei ole merkitystä kuin niille, jotka kokevat tarvetta koko ajan todistella, että kunnollista kommunismia ei ole kokeiltu missään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16801
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2024 9:52 Albania oli stalinistinen, kiinalaismielinen, mahdollisimman puhdasoppinen.
eiks noi ole kolme eri asiaa, joiden on vaikea olla yhtäaikaa totta?

Albania kai nousi toisesta maailmansodasta kommunistiseksi valtioksi Titon tuella, mutta erkaantui jugoslavialaisesta ajattelusta hakien tukea Stalinin Neuvostoliitosta, mutta kun senkin kanssa meni sukset ristiin, tukijaksi tulivat maolaiset Kiinassa. Niidenkään kanssa onni ei ollut kestävää, ja Albania ajautui käytännössä eristyksiin kaikista maailman maista. En ehkä kuvaisi näin muodostunutta kommunismia mahdollisimman puhdasoppiseksi, vaan aika erikoiseksi diktatuuriksi, jossa Hoxhan itsevaltius ja henkilökultti samaistuvat kommunismiin ehkä vähän jonkun nykyisen Pohjois-Korean tapaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12473
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 28.05.2024 11:42
Homeboy65 kirjoitti: 28.05.2024 9:52 Albania oli stalinistinen, kiinalaismielinen, mahdollisimman puhdasoppinen.
eiks noi ole kolme eri asiaa, joiden on vaikea olla yhtäaikaa totta?

Olen eri mieltä

Romania ja Unkari olivat myös Varsovan liiton ja SEV:in jäseniä mutta vetivät aika lailla omia linjojaan. Unkarilla se tarkoitti taloudellista liberalismia (ns. gulassikommunismi) ja jonkin verran myös yhteiskunnallista liberalismia. Romanialla taas itsenäistä ulkopolitiikkaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix